Tips voor doorzetten bij stress

Als je veel stress ervaart zul je wellicht merken dat doorzetten ook een stuk moeilijker wordt. Het positief denken is lastiger, de kritische stem in je hoofd schreeuwt harder en die trap neem je het liefst met 6 treden tegelijkertijd (en daardoor blijf je op je trede staan). Stress kan je verlammen er er voor zorgen dat je niet verder komt. Hoe zorg je er voor dat de stress minder wordt zodat doorzetten weer natuurlijk gaat.

Doorzetten – jong geleerd

Jaren geleden, vlak na het behalen van mijn Pabo diploma, heb ik korte tijd als invalkracht in de kinderopvang gewerkt. Ik kwam iedere week op een andere vestiging en werd met open armen ontvangen omdat er “toch nog iemand was”. En ik genoot van het ontspannen met kinderen omgaan. Hoewel mijn onderwijservaring vooral met oudere kinderen was, kwam ik steeds vaker op de peuter- en babygroepen terecht.

Ver buiten mijn comfort zonde zat ik daar tussen een paar dreumesen die druk bezig waren zich de vaardigheid van het leren staan en lopen eigen te maken. Staan, wankelen, even triomfantelijk (of verbaasd) rondkijken en weer vallen. Soms na de val een teleurstelling, een trillend lipje of een traan, maar ze bleven doorgaan.

Doorzetten

De meeste mensen leren uiteindelijk lopen. Het zit in onze natuur om door te zetten. We horen de liefdevolle aanmoedigingen van onze verzorgers en zien hun blije gezichten bij onze eerste stapjes. Leren lopen is misschien 1 van onze eerste uitdagingen maar zeker niet onze laatste. Hoe beter we leren door te zetten, hoe meer kans we hebben om iets te bereiken. Maar hoe leer je nu door te zetten? Wat doe je als je die liefdevolle aanmoedigingen niet hoort? Hoe voorkom je dat je op de grond blijft zitten?!

Stap voor stap, genieten van het uitzicht

Stap voor stap

Misschien is er op dit moment wel een uitdaging in je leven, iets wat je moet of liever nog wilt doen maar waar je voor moet doorzetten. Ik heb hier een paar stappen voor je op een rijtje gezet waar je meteen mee aan de slag kunt!

Stap 1 & 2

  1. Stap voor stap – Er zijn 2 dingen die belangrijk zijn als je een groot doel wilt behalen; ten eerste je eind doel in beeld hebben. Weten waar je naar toe werkt geeft enorm veel motivatie! Vanuit daar kun je gaan kijken naar de eerste stap die je vandaag kunt nee moet maken. Kijk of je die stap klein en haalbaar kunt maken. Vaak willen we de eerste stappen al zo groot maken dat het niet lukt om die af te ronden. De motivatie verdwijnt als sneeuw voor de zon en daarmee ook je zicht op dat grote, mooie einddoel.
  2. Geniet van het uitzicht – Als je op weg bent naar een groot doel (een nieuwe carrière, een levensstijlverandering) zorg dan ook dat je ook van de weg daar naar toe kunt genieten. Vier een feestje bij een overwinning, deel je successen, kijk af en toe achterom naar alles wat je al bereikt hebt.

En verder?

  • Luister naar jouw eigen liefdevolle aanmoedigingen – Het is natuurlijk heerlijk als je mensen om je heen hebt die je aanmoedigen, maar de belangrijkste persoon die je kan helpen ben jijzelf. Iedereen heeft wel een negatief stemmetje in zijn hoofd dat luider wordt als het slechter gaat. Maar er is ook een vriendelijke stem in je. Die stem gebruik je wellicht als je jouw vrienden aanmoedigt, je kinderen ondersteunt, je partner er weer bovenop helpt. Om door te zetten is het belangrijk om met deze stem, vol compassie, tegen jezelf te praten.
  • Vallen, struikelen en verdwalen mag – De kleine dreumesen in mijn opvang lieten zich niet tegenhouden door een keer vallen. En zagen het niet als opgeven als ze besloten iets anders te gaan doen. Omarm deze houding, want dat geeft een hoop lucht. Dus sta jezelf toe dat er iets mislukt, daar leer je van. Geef jezelf de ruimte om even iets anders te doen, wellicht geeft het nieuwe inspiratie. Neem dit ook mee in je liefdevolle aanmoedigingen.

Nog meer tips

  • Denk positief
  • Vraag om hulp (samen kom je verder)
  • Neem de tijd, heb geduld

Stress less doorzetten

Door te werken aan je stressniveau via mijn online programma of met 1 op 1 afspraken kun je er weer voor zorgen dat doorzetten voor jou weet natuurlijk aan gaat voelen. Voor het online programma kun je hier terecht. Wil je samen met mij werken, stuur me dan gerust een mail voor een online kopje koffie; nienkedenekamp@gmail.com

Slaap lekker

Ik ben er meestal enorm goed in, slapen. Alleen in het vliegtuig wil het niet lukken, maar verder slaap ik eigenlijk altijd als een roosje. Als ik dus merk dat ik niet in slaap kan vallen, vroeg wakker wordt of ‘s nachts wakker wordt en blijf dan weet ik meteen dat er iets niet helemaal in orde is.

Toch hoor ik vaak van vrienden dat ze slecht slapen. Soms is het zelfs al zo ver dat ze het normaal zijn gaan vinden. Maar goed slapen is eigenlijk de basis voor een goede dag. Als je al moe begint, hoeft er maar weinig mis te gaan om je uit balans te krijgen.

Soms is er niets aan te doen, helaas. Een jonge baby (en soms ook oudere kinderen) zorgt er nu eenmaal voor dat de ouders minder slapen dan vroeger. Maar er zijn ook dingen die wel kunnen bijdragen aan een goede slaap. In deze workshop leer je waarom slaap belangrijk is en wat jij kunt doen om lekker te slapen. En daarna….een heerlijke yoga les met een yoga nidra zodat je daarna zo je bed in kunt rollen.

Deze workshop stond eigenlijk zoals je ziet in de planning voor 12 mei, maar zal net als de Stress Less workshop binnenkort online komen. Hoe fijn is dat! Dan kun je de practice gewoon thuis naast je bed doen, op een moment dat het voor jou goed uit komt.

Online yoga

We leven in rare tijden. Wat ergens in ver China begon als een griepje (ja, ik geef eerlijk toe dat ik het toen zo zag) zorgt er inmiddels voor dag ik al bijna 2 weken thuis zit. Niet omdat ik ziek ben maar om te voorkomen dat andere mensen ziek worden. Om er voor te zorgen dat de zorg nog genoeg kan zorgen.

Als gevolg daarvan geef ik dus nu geen yogalessen, geen yoga therapie en geen begeleidingen aan HB-ers. Tenminste, niet in een studio of op een school. Maar wel online! Inmiddels kun je op mijn Facebook pagina iedere week een fijne yin les vinden.

In de tussentijd ben ik druk bezig om al die online systemen eigen te maken. Worstel ik me door online presentaties over filmen, spit ik Facebookpagina’s over Zoom door en probeer ik zelf mijn filmpjes te bewerken. En ik merk dat ik er, ondanks links en rechts wat frustratie, blij van wordt. Want zo kan ik blijven delen, mensen van een afstandje ondersteunen. Dus hopelijk komt er snel een extra tabblad op mijn website “online”. Waar je lessen en workshops kunt vinden die je gewoon thuis kunt doen. Of in de tuin als de zon zo fijn blijft schijnen 😉

Stress less

Het klinkt altijd zo makkelijk; gewoon wat minder stress hebben. Want we weten eigenlijk allemaal wel dat te veel stress niet gezond is. Maar hoe pak je dat dan aan? Hoe zorg je er voor dat je less stress hebt?

We weten vaak best waar we stress van krijgen; druk op het werken, haasten naar huis, die enorme to-do lijst, alle sociale verplichtingen (van familie naar schoonfamilie naar verre vrienden in 1 kort weekend), het huishouden (hoe dan, wanneer dan?!) en natuurlijk het constant bereikbaar zijn (wifi en batterij check op je telefoon).

Moet je dit dan gewoon alle maal niet doen om geen stress te hebben? Dat kan toch niet! Dat klopt, je kan niet zomaar al deze dingen overboord gooien en je dagen op de bank met een dekentje doorbrengen. Ik denk ook niet dat je daar gelukkig van wordt.
Maar er zijn wel een paar tips die ik je wil geven om wellicht wat meer rust te ervaren.

  1. Wat je aandacht geeft groeit. Dus kijk eens naar de tijd die je hebt. Wat doe je zo door de week heen? Waar geef je veel tijd aan en waar zou je meer tijd en energie aan willen geven. Is het mogelijk om daar een andere keuze in te maken? Door bijvoorbeeld een afspraak met familie af te zeggen en lekker een uurtje in het bos te wandelen. Of door een afspraak een beetje op te pimpen; dat koffie drinken met die oude vriendin kan ook uitwaaien op het strand worden.
  2. Over aandacht geven gesproken, je telefoon. Ja natuurlijk denk je meteen, maar die ga ik niet weg doen hoor! Hoeft ook niet, we hebben hem in onze huidige maatschappij ook nodig. Maar misschien kun je er een beetje minder op kijken? Tijdens het avond eten het geluid uit zetten? Hem niet meer op grijpafstand naast je bed leggen? Overdag een uurtje (of 2) op de niet-storen stand? Denk er eens over na, of doe eens gek en probeer het een dagje
  3. Ga naar een rustige yoga les. Kies een les yin of restorative yoga en kijk eens wat je voelt. Merk op wat er in je hoofd gebeurt, welke gedachte er bij je op komt. Of kom naar mijn workshop 24 maart en ervaar wat yoga je kan brengen om stress less te worden.

Slow down

Soms kom ik thuis, trek mijn schoenen uit, grijp mijn hond in haar nekvel en plof samen met haar op de bank. Ontspanning: check. Hoofd: uit. Heerlijk, mijn werkdag ligt meteen mijlenver achter mij.

Andere dagen blijft mijn werk me achtervolgen. Ik mijn hoofd blijven plannen ontstaan, oplossingen voor problemen, to do lijstjes lijken vanuit het niets te ontstaan en nooit meer te verdwijnen. Prima als ik er mee aan de slag kan, maar een beetje jammer van mijn vrije tijd als dat maar door blijft malen in mijn hoofd.

Wellicht herken je dit enorm en kost het jou langer dan een yogales om je hoofd uit te zetten. Zoals een student laatst zie na een restorative les “Dit is precies wat ik nodig heb, want ik merk nu pas dat mijn hoofd niet stopt”.

Wil je echt even een avond voor jezelf plannen? Niet weggezakt voor de t.v. waarbij je toch weer allemaal prikkels over je heen gestort krijgt? Dan heb ik iets leuks voor je. Vanaf vandaag geef ik bij Love for yoga voor mijn restorative les (start om 20:00) ook een yin les (start om 18:30). Hoe fijn is dat! Je kan tussen de lessen je matje laten liggen, even naar beneden schuifelen voor een kopje thee en zo, hop, weer verder. Ik heb er zin in. Jij ook? Geef je dan op via de website van love for yoga.

Er is er 1 jarig

Mijn verjaardagen door de jaren heen heb ik wisselend doorgemaakt. Als ik mijn moeder moet geloven (en ik ga er vanuit dat dit toch een tikkeltje overdreven is) was ik vroeger tijdens mijn kinderfeestje een draak, alles moest op mijn manier en uiteindelijk verstopte ik me ergens in huis. Daarna zijn er periodes geweest waarin ik mijn verjaardag niet of minimaal heb gevierd. En inmiddels ben ik beland in periode waar ik mijn verjaardag meerdere keren vier. En waarin ik regelmatig mijzelf hoor zeggen “maar zo oud voel ik me helemaal niet”.

Blijkbaar hou ik ergens nog vast aan de ideeën die ik ooit, lang geleden, had over 36 zijn. En nu ik er ben is alles anders. Gelukkig maar, want ik ben precies waar ik moet zijn.

Toch merk ik dat ik rond mijn verjaardag, en dit zal er vast mee te maken hebben dat ik aan het begin van het jaar jarig ben, toch altijd weer even stil sta bij waar ik wil dat dit jaar over gaat. En waar vorig jaar over ging. Goede voornemens zijn niet s voor mij, maar ik maak wel graag een jaarthema. Een techniek die ik geleerd heb ik 2018, volgens 365 dagen succesvol mijn leukste jaar.

Vorig jaar was mijn jaar thema connected. De naam van mijn bedrijf, waar ik mijn aandacht aan wilde geven. Maar vertaald staat het voor connectie hebben. Nu liet het wifi thuis nog wel eens te wensen over maar ik heb dat jaar bewust keuzes gemaakt om mijn connecties te verdiepen. Met mijn vriend door te trouwen, door te investeren in mijn vriendschappen maar ook door voor mijzelf te zorgen. De connectie met je zelf is de basis voor veel dingen die je doet. Dus ik koos er dit jaar voor om mijn geld uit te geven aan massages en coaching in plaats van nieuwe kleren. Ik koos er voor om projecten die niet goed voelde los te laten. Ik koos er voor soms even wat langer om de bank te liggen en soms om toch naar de sportschool te gaan. Ik koos er voor om ’s avonds langer door te werken zodat ik ’s middags met mijn hond het bos in kon duiken.

Nu strekt een nieuw jaar zich voor mij uit, en dat vraagt om een nieuw thema. Een thema waarin ruimte zit, ontwikkeling. Let it grow. Het rolt zo mijn vingers uit nu ik het schrijf. Ergens lag het in mijn hoofd al klaar, te wachten op deze verjaardag.

2020 – Let is grow.

Reach voor the stars

We leven in een tijdperk waarin alles kan. Dingen die we 40 jaar geleden niet konden bedenken zijn nu aan de orde van de dag. Met 1 swipe op je telefoon is heel de wereld binnen handbereik.

Dit schoot door mijn hoofd toen ik vorige week in een yogales zat. In de vooroverbuiging pakte ik mijn tenen stevig vast. Of beter gezegd, met gemak. Dat is niet altijd zo geweest. Tijdens mijn eerste les bleven mijn vingers steken op mijn onderbenen. De wereld binnen handbereik maar mijn eigen tenen waren te ver weg.

Mijn hoofd daarin tegen was altijd dichtbij. Met al zijn ideeën, gedachten, meningen en rare feitjes. Daar voelde ik mij thuis, en dat lichaam was er vooral om mijn  hoofd van A naar B te brengen, om mijn hoofd dingen te laten beleven.

Mijn belangrijkste yogales was dus ook het voelen dat ik een lichaam heb. Niet een moeilijke yogapose onder de knie krijgen, om die vervolgens met de wereld te delen. Maar de reis vanuit mijn hoofd naar mijn tenen. En tja gewoontes die je jaren hebt gehad zijn natuurlijk niet met  1 yogales verdwenen. Het heeft me jaren en euro’s gekost. En nog duik ik nog wel eens weg in mijn hoofd, verlies ik mijn lichaam uit het oog. Maar die jaren oefenen, proberen hebben mij geleerd hoe ik mijn tenen weer terug kan vinden.

Een kleine snelle tip? Ga ontspannen zitten op de grond. Zorg dat je warm genoeg bent en dat je niet gestoord kunt worden. Maak je omgeving prettig door misschien zacht wat muziek op te zetten of een (geur) kaars aan te steken.  Buig dan langzaam voorover. En buig dan je knieën. Ineens zijn je tenen een stuk dichterbij! Blijf hier zolang het fijn en ontspannen voelt. Je hoeft nergens een strekking te voelen. Wil je de ervaring nog wat intenser maken? Pak dan een fijne olie (liefst natuurlijk een beetje warm) en masseer je eigen voeten. Voel je voeten. Gefeliciteerd, je hebt een yogales gedaan 😉

Kinderyoga – het schooljaar is weer begonnen!

Overal staan weer prachtige spandoeken langs de weg; het schooljaar is weer begonnen. Voor automobilisten weer even goed oppassen, voor ouders weer een nieuw, vaak welkom, ritme om in te stappen. En voor veel kinderen een spannend moment. Hoe zal de nieuwe klas zijn, hoe zijn de verhoudingen, is de juf/meester leuk? Is het werk van de nieuwe klas moeilijk? Kinderen zijn de eerste dagen niet alleen moe van het vroege opstaan maar ook van alle nieuwe indrukken.

Juist op zo’n moment kan kinderyoga een heerlijk moment van rust zijn. Deze vrolijke en speelse manier van yoga geeft kinderen de kans om vanuit hun fantasie bezig te zijn met hun lichaam.

We werken iedere les met een nieuw thema waarin houdingen, ademhalingsoefeningen, energizers en ontspanningsoefeningen een plaats hebben.
Een les duurt 60 minuten waarin tijd is om samen te delen wat je weet over een onderwerp (of wat er verder ter sprake komt) waarin we oefenen met mindful luisteren.

Daarna wisselen de houdingen en andere oefeningen elkaar af in een wisselende volgorde. Thema’s kiezen we samen zodat kinderen zich betrokken voelen bij hun les. Als afsluiting laten we onze creativiteit stromen, dat kan door te tekenen of verven maar ook door het maken van een mandela met natuurmateriaal.

Bij mooi weer ga ik ook graag met de kinderen naar buiten. Om naar de wolken te kijken, te luisteren naar de wind, dierenhoudingen te doen.

Waar de kinderen ook altijd enorm van genieten zijn de massage momenten. Over de kleren heen maken de kinderen op de rug van hun partner koekjes, pizza’s, laten ze een zon schijnen of een spinnetje lopen. Na de lange intensieve dag is het ook heerlijk om dit zelf bij je kind te doen om hem tot rust te brengen voordat hij gaat slapen. Gewoon wat zachte bewegingen over de rug of met een fijne olie (tip: een lavendelolie helpt bij het slapen) even de voeten insmeren. Enjoy!

Stress response

 

stress, we kennen het allemaal. En regelmatig zeggen we tegen elkaar hoe veel stress we wel niet hebben. Door ons werk, onze relatie, onze kinderen. Vaak zien we niet eens de andere dingen in ons leven die ons ook stress geven; het verkeer, tv kijken, mobieltjes, intensief sporten.

Het goede nieuws is dat stress niet per definitie slecht is. Juist door onze stress response ( hormonen zoals cortisol in je bloed, hogere hartslag, meer bloed naar spieren in je benen en armen) konden wij vroeger op tijd wegkomen als er een sabeltandtijger aan kwam. Helaas reageert ons lichaam tegenwoordig nog steeds alsof die sabeltandtijger er staat, terwijl het misschien alleen een appje van je baas is of je wat extra werk kunt doen…

En daar komt het probleem. Want die fijne stress response hebben we dan helemaal niet nodig. We hebben extra bloed richting de spieren nodig. Maar het gebeurt wel. En dan is er dus even geen bloed (en voedingsstoffen) over voor bijvoorbeeld je spijsvertering. Bij die sabeltandtijger was dat nog niet zo’n probleem, die bleef toch niet de hele dag achter je aan rennen, 5 dagen per week. Maar de appjes, verkeerssituaties, enge films enzovoorts zijn er wel heel vaak. En dan heeft het lichaam eigenlijk geen tijd meer om te herstellen. Om even uit te blazen en op adem te komen. Om weer aandacht te geven aan bijvoorbeeld je spijsvertering.

Misschien herken je dit wel een beetje. Begin je nu een beetje onrustig te worden. Wat kun je hier dan aan doen vraag je je af.

  1. Wandel in de natuur. Met goed of slecht weer. De natuur geeft rust en ontspanning. En wil je het helemaal goed doen dan zet je je telefoon natuurlijk uit.
  2. Meditatie. Even je hoofd leeg maken. Iedereen zegt het altijd heel makkelijk, en ik weet dat het niet makkelijk is. Gelukkig zijn er tegenwoordig heel veel apps (ja, toch even de telefoon nodig) die je daarbij kunnen helpen.
  3. Restorative yoga. Deze vorm van yoga is er helemaal op gericht om je lichaam te laten ontspannen. De houdingen zijn zacht en we gebruiken (heel) veel kussens en dekens om je lichaam te ondersteunen.
  4. Floaten. You hate is or you love it. Ik hou er van. Heerlijk een uurtje dobberen in warm water.

Doe wat bij jou past. Waar jij je rust uit haalt. En noem het niet luieren maar ECHT voor jezelf zorgen.

Nieuw jaar

Ik wens je een …. nieuwjaar

Je zoekt vast naar het woord ‘gelukkig’, maar dat staat er niet. Ik gun je namelijk vooral dat je zijn mag wie je bent en dat je alles mag voelen, gewoon op elk moment. En dat je dus niet perse altijd gelukkig hoeft te zijn, want zo is het leven nu eenmaal niet.

We leggen de lat zo hoog voor onszelf en voor elkaar. Dus ik leg hem voor jou heel laag en wens je een nieuw jaar.