Tips voor doorzetten bij stress

Als je veel stress ervaart zul je wellicht merken dat doorzetten ook een stuk moeilijker wordt. Het positief denken is lastiger, de kritische stem in je hoofd schreeuwt harder en die trap neem je het liefst met 6 treden tegelijkertijd (en daardoor blijf je op je trede staan). Stress kan je verlammen er er voor zorgen dat je niet verder komt. Hoe zorg je er voor dat de stress minder wordt zodat doorzetten weer natuurlijk gaat.

Doorzetten – jong geleerd

Jaren geleden, vlak na het behalen van mijn Pabo diploma, heb ik korte tijd als invalkracht in de kinderopvang gewerkt. Ik kwam iedere week op een andere vestiging en werd met open armen ontvangen omdat er “toch nog iemand was”. En ik genoot van het ontspannen met kinderen omgaan. Hoewel mijn onderwijservaring vooral met oudere kinderen was, kwam ik steeds vaker op de peuter- en babygroepen terecht.

Ver buiten mijn comfort zonde zat ik daar tussen een paar dreumesen die druk bezig waren zich de vaardigheid van het leren staan en lopen eigen te maken. Staan, wankelen, even triomfantelijk (of verbaasd) rondkijken en weer vallen. Soms na de val een teleurstelling, een trillend lipje of een traan, maar ze bleven doorgaan.

Doorzetten

De meeste mensen leren uiteindelijk lopen. Het zit in onze natuur om door te zetten. We horen de liefdevolle aanmoedigingen van onze verzorgers en zien hun blije gezichten bij onze eerste stapjes. Leren lopen is misschien 1 van onze eerste uitdagingen maar zeker niet onze laatste. Hoe beter we leren door te zetten, hoe meer kans we hebben om iets te bereiken. Maar hoe leer je nu door te zetten? Wat doe je als je die liefdevolle aanmoedigingen niet hoort? Hoe voorkom je dat je op de grond blijft zitten?!

Stap voor stap, genieten van het uitzicht

Stap voor stap

Misschien is er op dit moment wel een uitdaging in je leven, iets wat je moet of liever nog wilt doen maar waar je voor moet doorzetten. Ik heb hier een paar stappen voor je op een rijtje gezet waar je meteen mee aan de slag kunt!

Stap 1 & 2

  1. Stap voor stap – Er zijn 2 dingen die belangrijk zijn als je een groot doel wilt behalen; ten eerste je eind doel in beeld hebben. Weten waar je naar toe werkt geeft enorm veel motivatie! Vanuit daar kun je gaan kijken naar de eerste stap die je vandaag kunt nee moet maken. Kijk of je die stap klein en haalbaar kunt maken. Vaak willen we de eerste stappen al zo groot maken dat het niet lukt om die af te ronden. De motivatie verdwijnt als sneeuw voor de zon en daarmee ook je zicht op dat grote, mooie einddoel.
  2. Geniet van het uitzicht РAls je op weg bent naar een groot doel (een nieuwe carri̬re, een levensstijlverandering) zorg dan ook dat je ook van de weg daar naar toe kunt genieten. Vier een feestje bij een overwinning, deel je successen, kijk af en toe achterom naar alles wat je al bereikt hebt.

En verder?

  • Luister naar jouw eigen liefdevolle aanmoedigingen – Het is natuurlijk heerlijk als je mensen om je heen hebt die je aanmoedigen, maar de belangrijkste persoon die je kan helpen ben jijzelf. Iedereen heeft wel een negatief stemmetje in zijn hoofd dat luider wordt als het slechter gaat. Maar er is ook een vriendelijke stem in je. Die stem gebruik je wellicht als je jouw vrienden aanmoedigt, je kinderen ondersteunt, je partner er weer bovenop helpt. Om door te zetten is het belangrijk om met deze stem, vol compassie, tegen jezelf te praten.
  • Vallen, struikelen en verdwalen mag – De kleine dreumesen in mijn opvang lieten zich niet tegenhouden door een keer vallen. En zagen het niet als opgeven als ze besloten iets anders te gaan doen. Omarm deze houding, want dat geeft een hoop lucht. Dus sta jezelf toe dat er iets mislukt, daar leer je van. Geef jezelf de ruimte om even iets anders te doen, wellicht geeft het nieuwe inspiratie. Neem dit ook mee in je liefdevolle aanmoedigingen.

Nog meer tips

  • Denk positief
  • Vraag om hulp (samen kom je verder)
  • Neem de tijd, heb geduld

Stress less doorzetten

Door te werken aan je stressniveau via mijn online programma of met 1 op 1 afspraken kun je er weer voor zorgen dat doorzetten voor jou weet natuurlijk aan gaat voelen. Voor het online programma kun je hier terecht. Wil je samen met mij werken, stuur me dan gerust een mail voor een online kopje koffie; nienkedenekamp@gmail.com