Slaap lekker

Ik ben er meestal enorm goed in, slapen. Alleen in het vliegtuig wil het niet lukken, maar verder slaap ik eigenlijk altijd als een roosje. Als ik dus merk dat ik niet in slaap kan vallen, vroeg wakker wordt of ‘s nachts wakker wordt en blijf dan weet ik meteen dat er iets niet helemaal in orde is.

Toch hoor ik vaak van vrienden dat ze slecht slapen. Soms is het zelfs al zo ver dat ze het normaal zijn gaan vinden. Maar goed slapen is eigenlijk de basis voor een goede dag. Als je al moe begint, hoeft er maar weinig mis te gaan om je uit balans te krijgen.

Soms is er niets aan te doen, helaas. Een jonge baby (en soms ook oudere kinderen) zorgt er nu eenmaal voor dat de ouders minder slapen dan vroeger. Maar er zijn ook dingen die wel kunnen bijdragen aan een goede slaap. In deze workshop leer je waarom slaap belangrijk is en wat jij kunt doen om lekker te slapen. En daarna….een heerlijke yoga les met een yoga nidra zodat je daarna zo je bed in kunt rollen.

Deze workshop stond eigenlijk zoals je ziet in de planning voor 12 mei, maar zal net als de Stress Less workshop binnenkort online komen. Hoe fijn is dat! Dan kun je de practice gewoon thuis naast je bed doen, op een moment dat het voor jou goed uit komt.

Online yoga

We leven in rare tijden. Wat ergens in ver China begon als een griepje (ja, ik geef eerlijk toe dat ik het toen zo zag) zorgt er inmiddels voor dag ik al bijna 2 weken thuis zit. Niet omdat ik ziek ben maar om te voorkomen dat andere mensen ziek worden. Om er voor te zorgen dat de zorg nog genoeg kan zorgen.

Als gevolg daarvan geef ik dus nu geen yogalessen, geen yoga therapie en geen begeleidingen aan HB-ers. Tenminste, niet in een studio of op een school. Maar wel online! Inmiddels kun je op mijn Facebook pagina iedere week een fijne yin les vinden.

In de tussentijd ben ik druk bezig om al die online systemen eigen te maken. Worstel ik me door online presentaties over filmen, spit ik Facebookpagina’s over Zoom door en probeer ik zelf mijn filmpjes te bewerken. En ik merk dat ik er, ondanks links en rechts wat frustratie, blij van wordt. Want zo kan ik blijven delen, mensen van een afstandje ondersteunen. Dus hopelijk komt er snel een extra tabblad op mijn website “online”. Waar je lessen en workshops kunt vinden die je gewoon thuis kunt doen. Of in de tuin als de zon zo fijn blijft schijnen 😉

Stress less

Het klinkt altijd zo makkelijk; gewoon wat minder stress hebben. Want we weten eigenlijk allemaal wel dat te veel stress niet gezond is. Maar hoe pak je dat dan aan? Hoe zorg je er voor dat je less stress hebt?

We weten vaak best waar we stress van krijgen; druk op het werken, haasten naar huis, die enorme to-do lijst, alle sociale verplichtingen (van familie naar schoonfamilie naar verre vrienden in 1 kort weekend), het huishouden (hoe dan, wanneer dan?!) en natuurlijk het constant bereikbaar zijn (wifi en batterij check op je telefoon).

Moet je dit dan gewoon alle maal niet doen om geen stress te hebben? Dat kan toch niet! Dat klopt, je kan niet zomaar al deze dingen overboord gooien en je dagen op de bank met een dekentje doorbrengen. Ik denk ook niet dat je daar gelukkig van wordt.
Maar er zijn wel een paar tips die ik je wil geven om wellicht wat meer rust te ervaren.

  1. Wat je aandacht geeft groeit. Dus kijk eens naar de tijd die je hebt. Wat doe je zo door de week heen? Waar geef je veel tijd aan en waar zou je meer tijd en energie aan willen geven. Is het mogelijk om daar een andere keuze in te maken? Door bijvoorbeeld een afspraak met familie af te zeggen en lekker een uurtje in het bos te wandelen. Of door een afspraak een beetje op te pimpen; dat koffie drinken met die oude vriendin kan ook uitwaaien op het strand worden.
  2. Over aandacht geven gesproken, je telefoon. Ja natuurlijk denk je meteen, maar die ga ik niet weg doen hoor! Hoeft ook niet, we hebben hem in onze huidige maatschappij ook nodig. Maar misschien kun je er een beetje minder op kijken? Tijdens het avond eten het geluid uit zetten? Hem niet meer op grijpafstand naast je bed leggen? Overdag een uurtje (of 2) op de niet-storen stand? Denk er eens over na, of doe eens gek en probeer het een dagje
  3. Ga naar een rustige yoga les. Kies een les yin of restorative yoga en kijk eens wat je voelt. Merk op wat er in je hoofd gebeurt, welke gedachte er bij je op komt. Of kom naar mijn workshop 24 maart en ervaar wat yoga je kan brengen om stress less te worden.