Stress response

 

stress, we kennen het allemaal. En regelmatig zeggen we tegen elkaar hoe veel stress we wel niet hebben. Door ons werk, onze relatie, onze kinderen. Vaak zien we niet eens de andere dingen in ons leven die ons ook stress geven; het verkeer, tv kijken, mobieltjes, intensief sporten.

Het goede nieuws is dat stress niet per definitie slecht is. Juist door onze stress response ( hormonen zoals cortisol in je bloed, hogere hartslag, meer bloed naar spieren in je benen en armen) konden wij vroeger op tijd wegkomen als er een sabeltandtijger aan kwam. Helaas reageert ons lichaam tegenwoordig nog steeds alsof die sabeltandtijger er staat, terwijl het misschien alleen een appje van je baas is of je wat extra werk kunt doen…

En daar komt het probleem. Want die fijne stress response hebben we dan helemaal niet nodig. We hebben extra bloed richting de spieren nodig. Maar het gebeurt wel. En dan is er dus even geen bloed (en voedingsstoffen) over voor bijvoorbeeld je spijsvertering. Bij die sabeltandtijger was dat nog niet zo’n probleem, die bleef toch niet de hele dag achter je aan rennen, 5 dagen per week. Maar de appjes, verkeerssituaties, enge films enzovoorts zijn er wel heel vaak. En dan heeft het lichaam eigenlijk geen tijd meer om te herstellen. Om even uit te blazen en op adem te komen. Om weer aandacht te geven aan bijvoorbeeld je spijsvertering.

Misschien herken je dit wel een beetje. Begin je nu een beetje onrustig te worden. Wat kun je hier dan aan doen vraag je je af.

  1. Wandel in de natuur. Met goed of slecht weer. De natuur geeft rust en ontspanning. En wil je het helemaal goed doen dan zet je je telefoon natuurlijk uit.
  2. Meditatie. Even je hoofd leeg maken. Iedereen zegt het altijd heel makkelijk, en ik weet dat het niet makkelijk is. Gelukkig zijn er tegenwoordig heel veel apps (ja, toch even de telefoon nodig) die je daarbij kunnen helpen.
  3. Restorative yoga. Deze vorm van yoga is er helemaal op gericht om je lichaam te laten ontspannen. De houdingen zijn zacht en we gebruiken (heel) veel kussens en dekens om je lichaam te ondersteunen.
  4. Floaten. You hate is or you love it. Ik hou er van. Heerlijk een uurtje dobberen in warm water.

Doe wat bij jou past. Waar jij je rust uit haalt. En noem het niet luieren maar ECHT voor jezelf zorgen.