Slow down

Soms kom ik thuis, trek mijn schoenen uit, grijp mijn hond in haar nekvel en plof samen met haar op de bank. Ontspanning: check. Hoofd: uit. Heerlijk, mijn werkdag ligt meteen mijlenver achter mij.

Andere dagen blijft mijn werk me achtervolgen. Ik mijn hoofd blijven plannen ontstaan, oplossingen voor problemen, to do lijstjes lijken vanuit het niets te ontstaan en nooit meer te verdwijnen. Prima als ik er mee aan de slag kan, maar een beetje jammer van mijn vrije tijd als dat maar door blijft malen in mijn hoofd.

Wellicht herken je dit enorm en kost het jou langer dan een yogales om je hoofd uit te zetten. Zoals een student laatst zie na een restorative les “Dit is precies wat ik nodig heb, want ik merk nu pas dat mijn hoofd niet stopt”.

Wil je echt even een avond voor jezelf plannen? Niet weggezakt voor de t.v. waarbij je toch weer allemaal prikkels over je heen gestort krijgt? Dan heb ik iets leuks voor je. Vanaf vandaag geef ik bij Love for yoga voor mijn restorative les (start om 20:00) ook een yin les (start om 18:30). Hoe fijn is dat! Je kan tussen de lessen je matje laten liggen, even naar beneden schuifelen voor een kopje thee en zo, hop, weer verder. Ik heb er zin in. Jij ook? Geef je dan op via de website van love for yoga.

Er is er 1 jarig

Mijn verjaardagen door de jaren heen heb ik wisselend doorgemaakt. Als ik mijn moeder moet geloven (en ik ga er vanuit dat dit toch een tikkeltje overdreven is) was ik vroeger tijdens mijn kinderfeestje een draak, alles moest op mijn manier en uiteindelijk verstopte ik me ergens in huis. Daarna zijn er periodes geweest waarin ik mijn verjaardag niet of minimaal heb gevierd. En inmiddels ben ik beland in periode waar ik mijn verjaardag meerdere keren vier. En waarin ik regelmatig mijzelf hoor zeggen “maar zo oud voel ik me helemaal niet”.

Blijkbaar hou ik ergens nog vast aan de ideeën die ik ooit, lang geleden, had over 36 zijn. En nu ik er ben is alles anders. Gelukkig maar, want ik ben precies waar ik moet zijn.

Toch merk ik dat ik rond mijn verjaardag, en dit zal er vast mee te maken hebben dat ik aan het begin van het jaar jarig ben, toch altijd weer even stil sta bij waar ik wil dat dit jaar over gaat. En waar vorig jaar over ging. Goede voornemens zijn niet s voor mij, maar ik maak wel graag een jaarthema. Een techniek die ik geleerd heb ik 2018, volgens 365 dagen succesvol mijn leukste jaar.

Vorig jaar was mijn jaar thema connected. De naam van mijn bedrijf, waar ik mijn aandacht aan wilde geven. Maar vertaald staat het voor connectie hebben. Nu liet het wifi thuis nog wel eens te wensen over maar ik heb dat jaar bewust keuzes gemaakt om mijn connecties te verdiepen. Met mijn vriend door te trouwen, door te investeren in mijn vriendschappen maar ook door voor mijzelf te zorgen. De connectie met je zelf is de basis voor veel dingen die je doet. Dus ik koos er dit jaar voor om mijn geld uit te geven aan massages en coaching in plaats van nieuwe kleren. Ik koos er voor om projecten die niet goed voelde los te laten. Ik koos er voor soms even wat langer om de bank te liggen en soms om toch naar de sportschool te gaan. Ik koos er voor om ’s avonds langer door te werken zodat ik ’s middags met mijn hond het bos in kon duiken.

Nu strekt een nieuw jaar zich voor mij uit, en dat vraagt om een nieuw thema. Een thema waarin ruimte zit, ontwikkeling. Let it grow. Het rolt zo mijn vingers uit nu ik het schrijf. Ergens lag het in mijn hoofd al klaar, te wachten op deze verjaardag.

2020 – Let is grow.

Reach voor the stars

We leven in een tijdperk waarin alles kan. Dingen die we 40 jaar geleden niet konden bedenken zijn nu aan de orde van de dag. Met 1 swipe op je telefoon is heel de wereld binnen handbereik.

Dit schoot door mijn hoofd toen ik vorige week in een yogales zat. In de vooroverbuiging pakte ik mijn tenen stevig vast. Of beter gezegd, met gemak. Dat is niet altijd zo geweest. Tijdens mijn eerste les bleven mijn vingers steken op mijn onderbenen. De wereld binnen handbereik maar mijn eigen tenen waren te ver weg.

Mijn hoofd daarin tegen was altijd dichtbij. Met al zijn ideeën, gedachten, meningen en rare feitjes. Daar voelde ik mij thuis, en dat lichaam was er vooral om mijn  hoofd van A naar B te brengen, om mijn hoofd dingen te laten beleven.

Mijn belangrijkste yogales was dus ook het voelen dat ik een lichaam heb. Niet een moeilijke yogapose onder de knie krijgen, om die vervolgens met de wereld te delen. Maar de reis vanuit mijn hoofd naar mijn tenen. En tja gewoontes die je jaren hebt gehad zijn natuurlijk niet met  1 yogales verdwenen. Het heeft me jaren en euro’s gekost. En nog duik ik nog wel eens weg in mijn hoofd, verlies ik mijn lichaam uit het oog. Maar die jaren oefenen, proberen hebben mij geleerd hoe ik mijn tenen weer terug kan vinden.

Een kleine snelle tip? Ga ontspannen zitten op de grond. Zorg dat je warm genoeg bent en dat je niet gestoord kunt worden. Maak je omgeving prettig door misschien zacht wat muziek op te zetten of een (geur) kaars aan te steken.  Buig dan langzaam voorover. En buig dan je knieën. Ineens zijn je tenen een stuk dichterbij! Blijf hier zolang het fijn en ontspannen voelt. Je hoeft nergens een strekking te voelen. Wil je de ervaring nog wat intenser maken? Pak dan een fijne olie (liefst natuurlijk een beetje warm) en masseer je eigen voeten. Voel je voeten. Gefeliciteerd, je hebt een yogales gedaan 😉

Kinderyoga – het schooljaar is weer begonnen!

Overal staan weer prachtige spandoeken langs de weg; het schooljaar is weer begonnen. Voor automobilisten weer even goed oppassen, voor ouders weer een nieuw, vaak welkom, ritme om in te stappen. En voor veel kinderen een spannend moment. Hoe zal de nieuwe klas zijn, hoe zijn de verhoudingen, is de juf/meester leuk? Is het werk van de nieuwe klas moeilijk? Kinderen zijn de eerste dagen niet alleen moe van het vroege opstaan maar ook van alle nieuwe indrukken.

Juist op zo’n moment kan kinderyoga een heerlijk moment van rust zijn. Deze vrolijke en speelse manier van yoga geeft kinderen de kans om vanuit hun fantasie bezig te zijn met hun lichaam.

We werken iedere les met een nieuw thema waarin houdingen, ademhalingsoefeningen, energizers en ontspanningsoefeningen een plaats hebben.
Een les duurt 60 minuten waarin tijd is om samen te delen wat je weet over een onderwerp (of wat er verder ter sprake komt) waarin we oefenen met mindful luisteren.

Daarna wisselen de houdingen en andere oefeningen elkaar af in een wisselende volgorde. Thema’s kiezen we samen zodat kinderen zich betrokken voelen bij hun les. Als afsluiting laten we onze creativiteit stromen, dat kan door te tekenen of verven maar ook door het maken van een mandela met natuurmateriaal.

Bij mooi weer ga ik ook graag met de kinderen naar buiten. Om naar de wolken te kijken, te luisteren naar de wind, dierenhoudingen te doen.

Waar de kinderen ook altijd enorm van genieten zijn de massage momenten. Over de kleren heen maken de kinderen op de rug van hun partner koekjes, pizza’s, laten ze een zon schijnen of een spinnetje lopen. Na de lange intensieve dag is het ook heerlijk om dit zelf bij je kind te doen om hem tot rust te brengen voordat hij gaat slapen. Gewoon wat zachte bewegingen over de rug of met een fijne olie (tip: een lavendelolie helpt bij het slapen) even de voeten insmeren. Enjoy!

Stress response

 

stress, we kennen het allemaal. En regelmatig zeggen we tegen elkaar hoe veel stress we wel niet hebben. Door ons werk, onze relatie, onze kinderen. Vaak zien we niet eens de andere dingen in ons leven die ons ook stress geven; het verkeer, tv kijken, mobieltjes, intensief sporten.

Het goede nieuws is dat stress niet per definitie slecht is. Juist door onze stress response ( hormonen zoals cortisol in je bloed, hogere hartslag, meer bloed naar spieren in je benen en armen) konden wij vroeger op tijd wegkomen als er een sabeltandtijger aan kwam. Helaas reageert ons lichaam tegenwoordig nog steeds alsof die sabeltandtijger er staat, terwijl het misschien alleen een appje van je baas is of je wat extra werk kunt doen…

En daar komt het probleem. Want die fijne stress response hebben we dan helemaal niet nodig. We hebben extra bloed richting de spieren nodig. Maar het gebeurt wel. En dan is er dus even geen bloed (en voedingsstoffen) over voor bijvoorbeeld je spijsvertering. Bij die sabeltandtijger was dat nog niet zo’n probleem, die bleef toch niet de hele dag achter je aan rennen, 5 dagen per week. Maar de appjes, verkeerssituaties, enge films enzovoorts zijn er wel heel vaak. En dan heeft het lichaam eigenlijk geen tijd meer om te herstellen. Om even uit te blazen en op adem te komen. Om weer aandacht te geven aan bijvoorbeeld je spijsvertering.

Misschien herken je dit wel een beetje. Begin je nu een beetje onrustig te worden. Wat kun je hier dan aan doen vraag je je af.

  1. Wandel in de natuur. Met goed of slecht weer. De natuur geeft rust en ontspanning. En wil je het helemaal goed doen dan zet je je telefoon natuurlijk uit.
  2. Meditatie. Even je hoofd leeg maken. Iedereen zegt het altijd heel makkelijk, en ik weet dat het niet makkelijk is. Gelukkig zijn er tegenwoordig heel veel apps (ja, toch even de telefoon nodig) die je daarbij kunnen helpen.
  3. Restorative yoga. Deze vorm van yoga is er helemaal op gericht om je lichaam te laten ontspannen. De houdingen zijn zacht en we gebruiken (heel) veel kussens en dekens om je lichaam te ondersteunen.
  4. Floaten. You hate is or you love it. Ik hou er van. Heerlijk een uurtje dobberen in warm water.

Doe wat bij jou past. Waar jij je rust uit haalt. En noem het niet luieren maar ECHT voor jezelf zorgen.

Nieuw jaar

Ik wens je een …. nieuwjaar

Je zoekt vast naar het woord ‘gelukkig’, maar dat staat er niet. Ik gun je namelijk vooral dat je zijn mag wie je bent en dat je alles mag voelen, gewoon op elk moment. En dat je dus niet perse altijd gelukkig hoeft te zijn, want zo is het leven nu eenmaal niet.

We leggen de lat zo hoog voor onszelf en voor elkaar. Dus ik leg hem voor jou heel laag en wens je een nieuw jaar.

Zomerse ideeën

Wat een zomer!  Voor mijn gevoel was het een zomer zoals vroeger, alleen maar zon, lui liggen, ijsjes eten, de warmte van de natuur voelen. Bij navraag (bij mijn moeder) bleek dat het vroeger toch ook echt niet de hele zomer prachtig weer was. Maar dat mag de pret niet drukken! Het was, nee is heerlijk.

En juist vanuit die warme overvloed ontstaan prachtige ideeën. Plannen voor de toekomst in de breedste zin van het woord. Nieuwe lessen, gave workshops, inspirerende cursussen, ik heb er zin in! De warme zomerenergie geeft mij het duwtje in de rug dat ik nu even nodig heb.

Dus wat aanpassing op de website. Nieuwe kinderyogalessen, yin yoga lessen (na een geweldige training bij Anat en Marcel van Yogagarden) die ik thuis en op locatie ga geven, een mindfulness yoga combi voor ouder en kind. En wat ideetjes die nog niet genoeg zijn uitgewerkt en dus niet een plekje op de website hebben gekregen (buiten yoga, 1 op 1 training, logo).